Idag är det farsdag


Eftersom Christian jobbar hela dagen imorn överraskade Milo och jag honom med att fira farsdag idag istället! :)
Det dukades upp en smarrig frukost bestående av bröd, smör, pålägg, juice, youghurt, müsli, äggröra, bacon, melon och nybakade kardemummamuffins. Ni ska få receptet på muffisen som blev jättegoda!
Pappa Christian fick även ett paket. I låg godis och en biltidning. Sånt som pappor gillar. :)


Smarr-frulle


Kardemummamuffins

Kardemummamuffins 12 st 
Ugnstemp: 175°C

150 g smält smör
4 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 msk kardemumma
2 dl filmjölk
1 ägg
pärlsocker på toppen

Börja med att smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna, och rör sedan ner smöret, filmjölken och ägget.
Häll i smeten i formar och strö pärlsocker på toppen. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min.



Igår åt vi Italienskt bjudbröd till middag. Hade aldrig gjort det förut, men det var riktigt gott! Kommer absolut göra det flera gånger. Slänger in det receptet också när jag ändå är i gång. :)

Italienskt bjudbröd
Ugnstemp: 175°C

1 lantbröd el liknande (runt eller avlångt)

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater
500 g köttfärs
1 burk krossade tomater
2 msk torkad basilika alt. en kruka färsk
salt
peppar
en nypa socker
1 dl blandade oliver utan kärnor
125 g mozzarella
150 g riven ost (gärna med mycket smak)

Hacka lökarna och fräs de tillsammans i stekpannan. Tillsätt sedan köttfärsen, och sedan krossade tomater, soltorkade tomater och basilika. Låt sjuda 10 min. Smaka av med salt, peppar och socker. Ställ åt sidan och låt svalna något.

Skär av ett lock på brödet och gröp ur det till så det återstår en kant på ca 2 cm runtom. Hacka oliverna och skär mozzarellan i bitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta. Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie. Grädda i ca 30 min tills det är genomvarmt.

Servera med en god sallad.

Nu är inte vi nå större fantaster av vare sig soltorkade tomater, oliver eller mozzarella, så vi hoppade över det. Blev gott ändå. :) Tyvärr har jag ingen bild att bjuda på, så ni får väl göra ert eget bjudbröd så ni ser hur det ser ut. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0