Leilas morotskaka och min äppeldricka


Dåligt med bloggande i helgen, men jag har inte haft tid. Sorry för det! :)


Morotskaka och äppeldricka

I dag gjorde jag en ruskigt god morotskaka! Det är min bakgud Leila som gjort receptet. Tror jag ska bjuda på den när Christian fyller år. Receptet står längst ner så ni också kan göra den. Ni får även receptet på äppeldrickan. Den är lätt att göra, och även den riktigt god!

Milos förkylning är som tur är nästan över. Lite lite täppt i näsan är han på morgonkvisten, men inget som stör honom. Skönt att det här blev en lindrig förkylning.

I dag smakade han gröt för första gången vilket han tyckte var gott!


Mera gröt, tacksåmycket!


Jag ska aldrig ta av mig min nya badkappa!


Suck, så här ser det ut när man byter blöja nu för tiden. Jättekul...


Sötaste små fingrarna

Här kommer recepten:

Morotskaka
Ugnstemp: 150°C

3  ägg
3 dl skocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gr philadelphia

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt olja och rivna morötter. Häll smeten i smord och bröad form, 24 cm. 
Grädda i ugnen i ca 55 minuter.
Låt kakan svalna.
Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt och bred över kakan.


Äppeldricka

3 liter klyftade äpplen
3 liter vatten
1.5 tsk vinsyra
0.5 tsk natriumbonsoat
socker

Koka vattnet och låt det kallna.
Skölj äpplena och ta bort dåliga delar. Dela dem i klyftor eller bitar. Låt skalet och kärnhuset vara kvar.
Lägg äppelbitarna i en bunke och häll över det kokta kalla vattnet. Spara 1 dl vatten.
Blanda vinsyra och natriumbensoat i vattnet du sparade. Häll i bunken och rör om.
Låt blandningen stå svalt i 3 dygn. Rör om då och då
Sila sen bort frukten och blanda i sockret. Det var lagomt med 2 dl till mina äpplen. Rör om till sockret smält.
Fyll väl rengjorda flaskor och förvara svalt.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag älskar också Lalia!! :D Hon gör SÅ bra recept! :)

2010-09-12 @ 23:28:18
URL: http://emmawikander.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0