Mmm...Mums!


I eftermiddags var Tina här (Christians mamma, Milos farmor :)). Hon är gräsänka då Björn är på jobbresa i USA. Vi beställde mat från LagonThai. Jag tog kycklingspett med jordnötssås. Riktigt gott! Till efterrätt hade jag gjort en snuskigt god kladdkaka. Biten jag åt innehöll säkert hela dagsbehovet av kalorier, men så värt det. Det var en vit kladdkaka med mjölkchoklad, marshmallows och mörk choklad. Här får ni receptet:

Vit kladdkaka
Ugnstemp: 150°C

2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
3 msk mjölk
100 g smält vit choklad
100 g smält smör

75g smält mjölkchoklad
100 g marshmallows - klippta i mindre bitar
25 smält mörk choklad

Rör med en slev ihop ägg och socker. Sikta i vaniljsocker och vetemjöl. Tillsätt mjölk, vit choklad och smör. Rör smeten slät och fin. Häll smeten i en smörad och bröad form. (Jag bröade med kokosflingor istället för ströbröd.) Ringla i mjölkchokladen. Grädda kakan i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 minuter. Strö över marshmallows och ställ in kakan på grilleffekt tills marshmallowsen har smält och fått en gyllene färg.
Låt kakan svalna en aning och ringla över mörk choklad.
Låt kakan vila i kylen över natten.

Till kakan serverade jag vaniljglass och hallon.




Kommentarer
Postat av: Emma

Mmmm, chocklad. Kan ju inte bli annat än gott ;D hehe

2010-09-26 @ 10:54:02
URL: http://emmawikander.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0