Snöbollar




Nä, fortfarande ingen snö ute, så då får man ta saken i egna händer och baka egna snöbollar. Ni får receptet så ni kan göra egna, för detta är väl det närmste man kommer snö de närmaste dagarna.

Jag har alltid sagt att det är "förbjudet" att ta fram julstjärnor och stakar innan 1:a advent, men jag ser ju överallt hur det  lyser i fönstren hos folk, så jag har också fallit för grupptrycket och bytt gardiner och tagit fram sjärnor och stakar idag. Men granen tänder vi tidigast på söndag. (Okej då, kanske på lördagkväll, men det är tidigast!) Kan ni tänka er att det är julskyltning i övermorgon! Och jag ska gå på den! Jippi! Förra året kunde jag inte gå, och det var nära att det inte blev av i år heller då jag ska jobba, men har turligt nog fått byta pass.

Snöbollar ca. 30 st

200 gram rumsvarmt smör eller margarin
3 dl florsocker
5 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl marsanpulver (kallrörd)
2-4 msk kallt vatten
250 gram vit choklad
kokos

Rör samman matfett och florsocker. Tillsätt havregrynen, marsanpulvret och det kalla vattnet.
Rulla till bollar och ställ dem i fysen så den hårdnar.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppa bollarna i chokladen och rulla sen i kokosen.
Förvara dem svalt. De funkar bra att frysa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0