Småfranska


Mmm, vad gott det är med nybakat bröd. Tänk vad lyxigt om man kunde få det till frukost varje dag. Milo och jag bakade småfranska idag. Receptet är väldigt enkelt och kommer från min gamla Hemkunskapsbok.


Baka baka liten kaka


Lite kladdigt


Mmm, gott!






Småfranska, 16 stycken
Ugnstemp: 225°C

4 dl fingervarmt vatten
4 msk olja
4 krm salt
1 paket jäst
8-10 dl vetemjöl

1 ägg till pensling
ev. topping som vallmofrö, ost eller annat gott

Sätt ugnen på 225°C.
Häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål.
Smula ner jästen och rör om med en stor sked.
Tillsätt mjölet och arbeta degen tills den släpper skålen.
Låt gärna degen jäsa i skålen under bakduk ca. 15 min, men det kan också bakas ut direkt.
Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord.
Dela degen i två delar och gör en längd av varje del. Dela varje längd i 8 lika stora delar.
Rulla varje del till en bulle och ställ på plåt med bakplåtspapper.
Jäs brödet under bakduk i ca. 30 min.
Pensla bullarna och strö på ev. topping.
Sätt plåten i mitten av ugnen och grädda bullarna 5-10 min., tills de fått gulbrun färg.
Låt bullarna svalna på galler.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0