Italienskt bjudbröd

Italienskt bjudbröd

 

Här kommer originalreceptet på Italienskt bjudbröd

 

Till ett bröd:

 

1 lantbröd el liknande (runt eller avlångt)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater
500 g köttfärs
1 burk krossade tomater
2 msk torkad basilika alt. en kruka färsk
1-2 tsk salt
peppar
en nypa socker
1 dl blandade oliver utan kärnor
125 g mozzarella
150 g riven ost (gärna med mycket smak)

 

Hacka lök, vitlök och de soltorkade tomaterna.
Stek färsen med löken och tillsätt sedan krossade tomater, soltorkade tomater och basilika.
Låt sjuda 10 min.
Smaka av med salt, peppar och socker. Ställ åt sidan och låt svalna något.

 

Skär av ett lock på brödet och gröp ur det tills det återstår en kant på ca 2 cm runtom.
Hacka oliverna och skär mozzarellan i bitar.
Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta.
Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie.
Grädda i 175 C ca 30 min tills det är genomvarmt.

 

I min köttfärsblandning hade jag:
1 gullök
2 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
krossade tomater
ketchup
lite socker
salt
peppar
oregano
riven hushållsost
1 mozzarella (125 g)

 

Smaklig måltid! :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0