Fiskgratäng med sparris och räkor


Fiskgratäng, 4 pers
Ugnstemp: 200°C

Potatis
smör
mjölk
äggula
salt och peppar

1/2 dl pesto
500 g vit fisk
150 g skalade räkor
1 knippe sparris

3 dl fiskbuljong (tärning + vatten)
1/2 dl vitt vin
2 dl grädde
2 tsk majsstärkelse utrört i vatten
1 dl parmesanost
salt och peppar

citron och dill till garneringen


Koka potatisen och gör potatismos. Mums!
Klicka moset i kanten på en ugnsfastform.

Sätt ugnen på 200 grader.
Födela peston på botten av formen.
Lägg på fisken och räkorna.
Köper du sparris på knippe förväller du den i lättsaltat vatten i 2-3 minuter och lägger den ovanpå fisken.
Kör du den den lätta varianten köper du sparris på burk och lägger den ovanpå fisken.

Koka upp buljong, vin och grädde i en kastrull.
Red med majsstärkelsen lite i taget till en såskonsistens. Blanda ner osten, salta och peppra.
(Jag tycker att såsen blir lika god utan parmesanosten.)

Häll såsen över fisken och gratinera i ugnen tills såsen börjar få fin färg.
Är du seriös garnerar du med citron och dill. :)

Voila! En fiskgratäng som till och med jag tycker om. :)




Kommentarer
Postat av: Farmor

Den verkar enkel att laga och dessutom ser det gott ut:)

2012-03-16 @ 14:02:50
Postat av: Emma

Det här ska jag laga någon dag, och se om min fiskahatare kan äta det också ;D

2012-03-16 @ 21:11:33
Postat av: Nette

Men där ser man, fisk anna? :)

2012-03-17 @ 10:56:08
URL: http://jeanettereiser.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det här gör vi i dag tisdag

May-Lis och Carl-Erik

2012-03-20 @ 00:20:38
Postat av: Anna

Hoppas ni tycker om det! (Usch, vad nerväs jag blev nu. Tänk om ni inte alls tycker om det...)

2012-03-20 @ 06:01:04
Postat av: Anonym

Tack för tipset!Vi har ätit den i dag. En superhöjdare!

May-Lis och Carl-Erik

2012-03-21 @ 00:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0